سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از عصب کشی دندان چه می دانید؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به خاطر دندان درد به دندانپزشکی مراجعه کرده و دندانپزشک به شما بگوید دندانتان نیاز به عصب کشی دارد. اما عصب کشی دندان چیست و چطور انجام می شود؟

عصب کشی دندان

عصب کشی درمانی برای بازسازی و حفظ دندان های آلوده است. در این روش قسمت های آسیب دیده دندان را حذف می کنند و سپس به وسیله مواد پرکننده، دندان را پر می کنند. فرق عصب کشی و پر کردن دندان در این است که در روش عصب کشی بخش مرکزی دندان به نام پالپ را از بین می برند. و این کار را برای زمانی انجام می دهند که میزان پوسیدگی دندان پیشرفت کرده و بخش های داخلی دندان هم رسیده باشد.

مراحل عصب کشی توسط دندانپزشک

عصب کشی دندان که به آن روت کانال هم گفته می شود، شامل چند مرحله اساسی است که عبارتند از:

انجام بی حسی

بی حسی تقریبا مرحله مشترک اکثر درمان های دندانپزشکی است. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از داروهای بی حس کننده لثه و دندان شما را بی حس می کند. در ابتدا ممکن است بر اثر تزریق مواد بی حسی به لثه شما کمی احساس سوزش داشته باشید اما در ادامه و پس از بی حس شدن دیگری دردی احساس نخواهید کرد.

برداشتن پالپ دندان

وقتی دندان شما بی حس شد، دندانپزشک در قسمت بالای دندان شما شکافی ایجاد می کند تا بتواند پالپ عفونی دندان را خارج کند. و سپس مسیر کانال دندان شما به خوبی تمیز می کند.

پر کردن دندان

پس از برداشتن پالپ و تمیز کردن دندان، نوبت به پر کردن دندان می رسد و در نهایت ارتفاع دندان شما را تنظیم می کند تا هنگام جویدن غذا یا چفت کردن فک بالا و پایین روی هم احساس بدی نداشته باشید. همچنین گاهی اوقات اگر میزان پوسیدگی دندان شما زیاد باشد، برای جلوگیری از شکستن دندان، دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد تا حدودا سه ماه بعد برای روکش دندان عصب کشی شده اقدام نمایید.

اقدامات لازم پس از عصب کشی

زمانی که اثر بی حسی از بین برود ممکن است شما کمی درد داشته باشید یا اطراف دندانتان ملتهب شود. در چنین حالتی دندانپزشک به شما توصیه می کند از قرص های مسکن مانند استامینوفن استفاده نمایید. اما اگر این درد چند روز ادامه داشته باشد باید با دندانپزشک خودتان درباره آن صبحت کنید.