سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پالپ دندان چیست؟

به بافت نرمی که در مرکز دندان قرار گرفته است، پالپ دندان گفته می شود. پالپ دندان در واقع یک نوع بافت همبندی است که از عاج دندان حمایت کرده و در ششمین هفته زندگی یک جنین همزمان با آغاز تشکیل دندان شروع می شود.

پالپ دندان

پالپ دندان چه وظایفی دارد؟

عملکرد اولیه پالپ تولید عاج به منظور ساختن دندان است. پالپ همچنین نقش تغذیه کننده هم دارد و به حفظ حیات تمام عناصر سلولی دندان کمک می کند. پالپ از اعصاب و عروق خونی و سلول هایی بنام ادنتوبلاست تشکیل شده است و به علت داشتن عملکرد حسی به دندان اجازه دریافت محرک ها را می دهد.

چه عواملی منجر به آسیب پالپ می شوند؟

پالپ دندان ممکن است به دلایل زیر آسیب ببیند:

· پوسیدگی دندان

· درمان های دندانپزشکی مکرر روی یک دندان

·  ترمیم وسیع یک دندان

· ایجاد ترک روی دندان

· ضربه به دهان و دندان

وقتی پالپ دندان آسیب می بیند، تجزیه می شود و از آنجایی که پالپ داخل یک محفظه بسته قرار گرفته است، باکتری ها در بافت تجزیه شده پالپی جمع شده و آبسه و عفونت ایجاد می کنند. سپس این آبسه و عفونت از نوک ریشه دندان خارج می شود و استخوان را هم درگیر کرده و در آنجا نیز آبسه ایجاد می شود. که در چنین حالتی با خارج کردن این بافت عفونی مشکل برطرف می شود که به آن درمان ریشه دندان یا عصب کشی گفته می شود.

عصب کشی چطور انجام می شود؟

دندانپزشک بعد از بی حسی یک سوراخ در تاج دندان ایجاد می کند تا به پالپ دندان و کانال ها دسترسی پیدا کند. سپس بافت ملتهب را خارج کرده و کانال های دندان را تا انتهای ریشه ضدعفونی می کند. در نهایت دندان را با مواد پرکننده پر می کند و داخل سوراخ تاج پانسمان قرار می دهد. به این نوع درمان عصب کشی یا درمان ریشه دندان گفته می شود.