سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا قهوه دندان های شما را لکه دار می کند؟

اکثر ما صبح خودمان را با یک فنجان قهوه یا چای شروع می کنیم اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این فنجان انرژی بخش با دندان های شما چه می کند؟ دوستداران قهوه توجه داشته باشند که روال صبحگاهی شما می تواند سلامت دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تاثیر قهوه روی دندان

اگر جرعه ای از قهوه روی لباس شما بریزد، لباستان لک می شود و همانطور که قهوه می تواند لباس های شما را لکه دار کند، می تواند دندان های شما را هم لکه دار کند. قهوه حاوی موادی به نام تانن می باشد که نوعی پلی فنول است که در آب تجزیه می شود. آنها همچنین در نوشیدنی هایی مانند چای یافت می شوند.

تانن باعث می شود که ترکیبات رنگی به دندان شما بچسبند. وقتی این ترکیبات بچسبند، دندان شما زرد رنگ می شود. فقط یک فنجان قهوه در روز برای ایجاد لک دندان کافی است. اما این سوال پیش می آید که چگونه می توانید بدون ترک نوشیدنی دلخواه صبحگاهی از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید؟

از بین بردن لکه های قهوه

اگر عاشق قهوه هستید وحشت نکنید؛ دندانپزشکان می توانند به وسیله جرم گیری و سفید کردن دندان، شما را از لکه های قهوه و تاثیرشان روی دندان ها خلاص کنند.

همچنین می توانید به کمک مراقبت های خانگی از بهداشت دهان و دندان خودتان اطمینان حاصل نمایید. به عنوان مثال مسواک زدن دندان های خود با جوش شیرین دو بار در ماه می تواند دندان ها را بیشتر سفید کند.

همچنین می توانید با استفاده از خمیر دندان های سفید کننده  اثر لکه های قهوه را کاهش دهید. به علاوه برای اثربخشی بیشتر باید حداقل دو بار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

دیگر مشکلات ناشی از قهوه

مانند هر نوشیدنی به جز آب، قهوه می تواند باعث رشد باکتری در دهان شما شود که منجر به فرسایش دندان و مینای دندان می شود. این می تواند باعث نازک و شکننده شدن دندان های شما شود.

قهوه همچنین می تواند باعث بوی بد دهان یا هالیتوز شود، زیرا به زبان می چسبد. برای جلوگیری از این مشکلات، قبل از نوشیدن قهوه غذا بخورید و پس از اتمام نوشیدن، دهانتان را آبکشی کرده و روی زبانتان را مسواک بزنید.

جلوگیری از لکه های قهوه

اگر نمی توانید قهوه را به طور کامل کنار بگذارید، با کاهش مصرف و نوشیدن کمتر از ایجاد لکه جلوگیری کنید.  مثلا می توانید صبح ها یک فنجان قهوه خورده و در طول روز به جای دومین فنجان قهوه یک لیوان چای سبز بنوشید.

از مصرف قند و شکر همراه با قهوه خودداری کنید، زیرا این ها فقط رشد باکتری های تغییر رنگ دهنده را تسریع می کنند. علاوه بر این، بعد از اتمام قهوه یک لیوان آب بنوشید تا دهان و دندان های شما شستشو داده شود.

اگر قهوه یخ زده را ترجیح می دهید، آن را از طریق نی بنوشید تا خطر ایجاد لکه را کاهش دهد. در آخر، حدود 30 دقیقه پس از نوشیدن قهوه، دندان های خود را مسواک بزنید.

به یاد داشته باشید، قهوه اسیدی است. مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن هر ماده اسیدی مینای دندان را ضعیف کرده و باعث ایجاد لکه می شود پس بلافاصله مسواک نزنید و حدود 30 دقیقه بعد از اتمام قهوه این کار را انجام دهید.

همچنین خوردن برخی از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات که حاوی فیبرهای طبیعی هستند، باکتری ها را تجزیه کرده و دندان ها تمیز می کنند.

خبر خوش برای علاقمندان به قهوه

با همه نکاتی که تا الان گفتیم، شما هنوز هم می توانید قهوه بنوشید و سفیدی و زیبایی دندان هایتان را حفظ کنید. چطور هم قهوه بخوریم و هم دندان های سفیدی داشته باشیم؟ به زبان ساده میانه رو باشید. دندانپزشکان بیش از دو فنجان قهوه در روز را پیشنهاد نمی کنند. علاوه بر این مسواک زدن و مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی را فراموش نکنید.