سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوی بد دهان چطور درمان می شود؟

بوی بد دهان که در علم پزشکی هالیتوز نامیده می شود، یک مشکل بسیار رایج بوده و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. این بوی بد می تواند یک مشکل موقتی یا حتی مزمن باشد و فرد را آزار بدهد. در ادامه علل ایجاد هالیتوز و روش درمان آن را بررسی می کنیم.

درمان بوی بد دهان

عواملی که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند

با اینکه اکثر ما فکر می کنیم بوی بد دهان ناشی از مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت است، اما این تنها یکی از دلایل بروز هالیتوز می باشد و در واقع بوی بد دهان دلایل دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باکتری‌ها ذرات مواد غذایی که در دهان شما باقی مانده اند را تجزیه می‌کنند. ترکیبی از باکتری‌ها و ذرات ریز مواد غذایی در دهان شما، بوی نامطبوع و آزاردهنده ای بوجود می آورد. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به غذای باقی مانده در بین دندان ها را قبل از فعالیت باکتری ها و پوسیدگی دندان از بین می برد. به علاوه مسواک زدن پلاک دندان را از بین بوده و از بروز بیماری های مربوط به دندان و لثه و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: پلاک دندان چیست؟

مصرف برخی از مواد غذایی یا نوشیدنی ها

مصرف برخی غذاها ممکن است باعث بد بو شدن دهان انسان شود. برخی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز یا برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه، بوی بدی در دهان ایجاد می کنند. برای مثال اگر شما سیر یا پیاز بخورید، معده شما هنگام هضم این غذاها روغن های موجود در ساختار آن ها را جذب میکند و روانه جریان خون میکند. . این روغن ها وارد جریان خون شما شده و به ریه های شما می روند. درنهایت این مواد باعث آزاد شدن بوهای نامطبوعی از نفس شما خواهند شد که میتواند از 24 ساعت تا 72 ساعت در نفس شما وجود داشته باشند. و باعث بوی بد دهان شود.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از عوامل بوی بد دهان سیگار کشیدن است. در واقع دود سیگار فضای داخلی دهان را خشک می کند و خشکی دهان هم باعث بوی نامطبوع می شود.

خشکی دهان

به طور کلی بزاق دهان، باعث تمیز نگه داشتن دهان و در نتیجه از بین رفتن بوی بد در دهان می شود. بنابراین در صورتی که فردی دچار خشکی دهان شود، ممکن است دهانش بوی نامطبوعی بگیرد. برخی از موارد مانند مصرف دارو، خوابیدن با دهان باز، مصرف برخی مواد غذایی یا مشکلات غدد بزاقی سبب بروز خشکی دهان می شوند.

بیماری پریودنتال

زمانی که پلاک های دندان از بین نروند، به مرور سفت و سخت شده و به تارتار تبدیل می شوند که در چنین حالتی سبب تحریک لثه شده و بیماری های پریودنتال رخ می دهد. موادغذایی، باکتری ها و ... می توانند در فضای بین دندان ها جمع شده و بوی بدی در دهان تولید کنند.

عفونت و بیماری های مربوط به گلو و دهان

گاهی اوقات بوی بد دهان ناشی از بیماری ها و مشکلات مربوط به گلو و دهان است. برای مثال مواردی چون عفونت سینوس ها، برونشیت مزمن، عفونت در دستگاه تنفسی و .. باعث ایجاد بوی بد در دهان می شوند.

درمان بوی بد دهان یا هالیتوز

اگر علت بوی بد دهان پلاک باشد، تمیز کردن دندان ها مشکل را حل می کند. همچنین اگر فردی دچار بیماری پریودنتال شود، تمیز کردن عمیق دندان ها و کمک گرفتن از دندانپزشک موثر می باشد. در صورتی که بوی دهان ناشی از خشکی دهان باشد بهتر است آب زیادی نوشیده شود یا با تجویز پزشک از دارو های ترشح آور بزاق استفاده شود.

در نهایت چنانچه هالیتوز و بوی بد دهان ناشی از عفونت سینوس ها یا دیگر مشکلات پزشکی باشد، باید با مراجعه به پزشک متخصص درمان شود.